maandag 11 mei 2015

Chrome OS: Maximaliseer de cloud

Toegang tot applicaties en data
Het is heel vervelend als je bepaalde data in je bezit hebt, maar niet de vrijheid hebt om er waar, wanneer en hoe je maar wilt toegang tot te hebben. Daar weet ik alles van, want het heeft mij veel frustratie opgeleverd. Als je vroeger bijvoorbeeld bepaalde muziekbestanden had, kon je die alleen met daarvoor bestemde muziekapplicaties op bepaalde apparatuur beluisteren. Wilde je die bestanden via een ander apparaat beluisteren, dan ging dat meestal niet.

Wat ik te gek vind is dat we tegenwoordig via internet toegang hebben tot allerlei apps en data. Wat een verademing dat je nu via veel verschillende apparaten toegang hebt tot bijvoorbeeld je e-mailaccount. Of ik nou mijn smartphone, tablet, laptop of desktop binnen handbereik heb, altijd kan ik mijn e-mail checken. En zelfs als ik op het strand ben heb ik toegang tot mijn administratie in de cloud. Ideaal!

Echter, dit is niet bij alle apps mogelijk. Vele apps kunnen wel in de cloud gehuisvest worden, maar zijn niet toegankelijk via verschillende apparaten. De kans is groot dat je met je laptop of desktop geen toegang hebt tot vele apps die je wel via je smartphone kunt gebruiken en andersom. Sommige apps zijn namelijk gebonden aan bepaalde operating systems.

Google vindt het belangrijk dat apps en data via heel veel apparaten beschikbaar zijn door de apparaten verwisselbaar voor elkaar te maken en ze met elkaar te verbinden, zodat de voordelen van cloud computing worden gemaximaliseerd. Hun operating system, Chrome OS, draagt hieraan bij.

Chrome OS
De meesten kennen Chrome waarschijnlijk als een webbrowser. Tegenwoordig is Chrome ook een platform waar je apps op kunt draaien; niet alleen browser apps, maar ook mobiele (Android) apps en Windows apps d.m.v. virtualisatie. Zo kunnen ook specifieke zakelijke apps erop draaien. Denk bijvoorbeeld aan accounting- en enterprise resource planning apps.
Met Chrome OS heb je via elk Chrome apparaat toegang tot al je data en apps. Bovendien heb je een enkel platform doordat je steeds met hetzelfde OS werkt, waardoor het gemakkelijk te managen is en een fijne gebruikers ervaring biedt. Daarbij gebeuren updates automatisch.

Deze ontwikkeling kan vooral enorme voordelen opleveren in het bedrijfsleven. De efficiëntie en productiviteit kunnen een flinke boost krijgen doordat 'het nieuwe werken' nu echt goed toegepast kan worden. Bedenk maar eens wat een effect het zou hebben als je nu met je smartphone toegang had tot bepaalde zakelijke applicaties die je normaal gesproken alleen via je desktop kan bereiken.

Chrome OS en (nieuwe) Chrome apparaten bieden nog veel meer mogelijkheden en innovatie kansen in het bedrijfsleven. Volgende week meer daarover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten