maandag 28 december 2015

Internet of things: Welke rol speelt jouw bedrijf hierin?

Wat is IoT?
Het Internet of Things is het netwerk van fysieke objecten of dingen ingebed met electronica, software, sensors en netwerk connectiviteit, welke deze objecten in staat stelt om data te verzamelen en uit te wisselen. IoT maakt het mogelijk dat objecten opgemerkt en op afstand bediend worden over een bestaande netwerk infrastructuur, wat kansen creëert voor directere integratie van de fysieke wereld en computergebaseerde systemen, en resulteert in betere efficiëntie, nauwkeurigheid en economisch voordeel. (https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_of_Things)

Een bekend voorbeeld is dat je buitenshuis de thermostaat kunt regelen, zodat het huis al op temperatuur is als je thuis aankomt. Maar dit concept kan voor gigantisch veel meer doeleinden worden gebruikt. Zo wordt het gebruikt om infrastructuur als bruggen en tunnels te managen, zoals het monitoren van veranderingen die invloed hebben op de veiligheid. Ook wordt het toegepast in transport. Door interactie tussen verschillende aspecten van het transport systeem kan bijvoorbeeld het logistieke proces enorm geopitimaliseerd worden.

Hoe ga jij eraan bijdragen?
Het wordt geschat dat in 2020 50 miljard objecten over de wereld verbonden zullen zijn via het internet. Met andere woorden; je zult er hoe dan ook mee te maken krijgen. In welke vorm zal dat zijn? 

Frank Burkitt heeft een interessante 'gids' gemaakt voor strategen om hen te helpen een strategie te vormen voor het omgaan met en bijdragen aan de IoT. 
Stap 1 in het ontwikkelen van een strategie is het bepalen van de rol die je wilt en kan spelen in deze ontwikkeling die nu echt serieuze vormen begint aan te nemen. Zo kun je een 'Enabler' zijn (de technologie ervoor creëren), een 'Engager' zijn (de link bieden tussen IoT en de markt), of een 'Enhancer' zijn (nieuwe waarde toevoegen door nieuwe creaties). 
De andere stappen zijn het nagaan hoe jouw zakelijke omgeving verandert door IoT, het ontwikkelen van bekwaamheid in experience design, het bedenken welke producten en diensten verbeterd of gecreëerd kunnen worden met IoT, het inschatten van de nieuwe business modellen die kunnen ontstaan en welke je interessant vindt, en het bepalen (aan de hand van de bekwaamheden van de organisatie) hoe je je wilt onderscheiden. Lees voor meer informatie het artikel van Frank Burkitt hier.

Onderneem actie
Dit soort disruptive ontwikkelingen wordt te vaak onderschat. Veel mensen nemen niet de moeite om zich er even in te verdiepen en een gefundeerde, eerlijke inschatting te maken van de effecten die ze kunnen hebben op de organisatie. Toch is het heel belangrijk om dit te doen, bijvoorbeeld vanwege het 'first-mover advantage' en de mogelijk rampzalige gevolgen voor de concurrentiepositie als je zo'n belangrijke ontwikkeling links laat liggen.
Verdiep je er even een uurtje in en organiseer dan een brainstorm sessie met collega's van verschillende afdelingen om te bepalen hoe jullie gaan reageren op/bijdragen aan deze ontwikkeling. De kleine stap die je nu neemt kan de cruciale stap zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten