maandag 20 juni 2016

Het outsourcen van IT infrastructuur inclusief management.

Vorige week heb ik het gehad over turnkey outsourcing. Wat voor soort functies in een organisatie komen daarvoor in aanmerking? Hier een voorbeeld van hoe dit concept benut kan worden.

Case voor outsourcen van IT infrastructuur inclusief management

Stel je ontwikkelt applicaties en biedt deze als een dienst aan via je eigen cloud platform, zodat de klant gebruik kan maken van de apps zonder de bijbehorende infrastructuur te hoeven aanschaffen. In dit geval ligt de kracht van het bedrijf in het ontwikkelen van goede apps voor de gebruikers en deze gemakkelijk beschikbaar maken. Je richt je op een specifieke groep klanten en je weet alle ins en outs van hun branche. Daardoor kan je apps ontwikkelen die precies aansluiten op hun behoeften en deze aanbieden via een gebruiksvriendelijke interface. 
Wat hier belangrijk is, is dat de IT infrastructuur robuust en flexibel genoeg is om de apps als kwalitatieve dienst te kunnen bieden en om uit te kunnen breiden als het klantenbestand groeit. Hoe ga je dit bewerkstelligen?

Turnkey infrastructuur aanschaffen

Je kunt hiervoor een aantal IT-ers aannemen, die een ontwerp maken voor de infrastructuur, systemen inkopen en implementeren, en het platform managen. Hiervoor moet je budget reserveren, weten welke IT-ers voldoende gekwalificeerd zijn om de plannen van het bedrijf te ondersteunen, en het proces managen. Dit kost veel tijd en geld, doet af aan de focus van het bedrijf (want het is niet je core business), en levert hoogstwaarschijnlijk niet de kwaliteit op die je zou krijgen als je het aan een bedrijf overliet die hierin gespecialiseerd is.
Voor de aanschaf van de IT infrastructuur kun je ook een externe partij inhuren. Zij kunnen je adviseren over welke technologie geschikt is en op welke manier deze ingezet dient te worden. Als je voor een partij kiest die ook echt turnkey systemen levert, dan behoeft het outsourcing proces nog minder management. Naast duidelijk aangeven welke zakelijke doelen je hebt, is het verder namelijk zo goed als een kwestie van de apparatuur ontvangen en op de 'aan'-knop drukken.

IT management outsourcen

Maar ook al kies je voor turnkey IT systemen, het management ervan (zoals monitoring en reparaties doen) moet natuurlijk ook nog gebeuren. Ook hier geldt weer dat je er mensen voor in dienst kunt hebben die deze taak op zich nemen. Nou is het in bepaalde gevallen mogelijk dat je training krijgt van de IT leverancier om het platform te kunnen managen. Maar wie kan het management nou beter doen dan een expert op het gebied van jouw systemen?
Het is ook een optie om een consultant in te huren die inderdaad voldoende expertise en de benodigde middelen heeft om jouw systemen goed te managen, maar dan blijf je nog steeds met een probleem zitten. Om je klanten tevreden te houden moet je voorbereid zijn om IT problemen te allen tijde tijdig en correct op te lossen, onafhankelijk van de tijdzone. Je moet continu up and running zijn, want downtime kost je je reputatie en levert je mogelijk gigantische schadeclaims op. Dit kan een enkel persoon of een klein team binnen je bedrijf niet voor elkaar krijgen. 
Wat een interessante optie is, is het uitbesteden van IT management aan een partij die hierop ingericht is. Zij zullen niet alleen de benodigde expertise en middelen in huis hebben om het management goed uit te voeren, maar zullen ook zorgen dat ze 24 uur per dag, zeven dagen per week, 365 dagen per jaar beschikbaar zijn, in de meeste gevallen op afstand omdat dat voldoende is. Geen last van ziektedagen en vakanties, geen interrupties.
Met name voor een wat kleiner bedrijf die beperkte middelen heeft (zoals management tools, experts en budgetten) kan outsourcing op deze manier een strategisch slimme zet zijn. Je kunt de kennis en ervaring van externe specialisten benutten om jouw plannen te ondersteunen, terwijl je eigen team focust op hetgeen waarmee jullie het verschil maken. Ieder zijn kracht, ieder zijn taak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten